Substrat
Microscopi 2023
“Polvo del pasado, abono del futuro”. Así es como Guillem Ballaz define muy resumidamente, y muy acertadamente, el término que da título a su segundo trabajo en solitario, Substrat. Este multiinstrumentista, productor y unas cuantas cosas más, que formó parte del grupo Sol i Serena y que ha trabajado a fondo en la recuperación el pandero cuadrado, ha elaborado un cedé que tal vez se encuentra a medio camino entre la música tradiiconal y la canción de autor, ja que se nutre del patrimonio y a la vez aporta sus propias creaciones. Es decir, que confirma la frase inicial este texto.
Substrat es un disco sencillo, hecho con pocos medios, bastante modestos, pero muy bien utilizados. Con una imaginación muy bien aplicada, en la que el cancionero popular parece ponerse al día con nuevos arreglos y nuevas letras. El secreto de esta fórmula se encuentra en el concepto que su autor ha aplicado al repertorio interpretado, respetuoso con las fuentes, pero actual en las formas, y obteniendo como resultado una ensalada musical de lo más sabrosa.
Para llegar a ello hay que empezar hablando de la formación, en la que los panderos juegan un papel importante, pero no determinante, mientras Guillem toca casi todos los demás instrumentos, a excepción del contrabajo, que queda en manos del veterano Marcel Casellas, mientras que su voz se ve complementada por las de Marta Rius y Maria Kanaan. Para redondear este reducido per rico espectro musical, han colaborado en el proyecto la ibicenca Catalina Marí, que interpreta “cançó redoblada” en Jovenet Agraciat; el vocalista del grupo Germà Negre, Adrià Dilme, que interviene en Cançó de tambó; la también cantante de la etnia sami, del norte de Europa, la reputada Marie Bonie, que aporta un fragmento de su exitoso tema de 1989, Gula-gula, incluido en la composición ecologista Estáis, y la trompetista Andrea Motis, que participa en la canción de cuna vasca Aurtxo txikia. Al margen de estas piezas, como signo distintivo, buena parte del repertorio del disco ostenta como título el nombre de una localidad.
(Esta reseña apareció originalmente en lengua catalana en el número 49 de la revista de música y cultura popular Caramella).
“Pols del passat, adob de futur”. Així és com Guillem Ballaz defineix molt resumidament, i molt encertadament, el terme que dona nom al seu segon treball en solitari, “Substrat”. Aquest multiinstrumentista, productor i algunes coses més, que va formar part del grup Sol i Serena i que ha treballat a fons en la recuperació del pandero quadrat, ha elaborat un cedé que potser es troba a mig camí entre la música tradicional i la cançó d’autor, ja que es nodreix del patrimoni i alhora aporta les seves pròpies creacions. És a dir, que confirma la frase inicial.
“Substrat” és un cedé senzill, fet amb pocs mitjans, força modestos, però molt ben emprats, amb una imaginació molt ben aplicada, en que el cançoner popular sembla posar-se al dia amb nous arranjaments i noves lletres. El secret d’aquesta fórmula es troba en el concepte que el seu autor ha aplicat al repertori interpretat, respectuós amb les fonts, però actual en les formes, i obtenint com a resultat una amanida musical d’allò més saborosa.
Comencem per la formació, en la que els panderos juguen un paper important, però no determinant, mentre Guillem toca gairebé tots els instruments, llevat del contrabaix, que queda en mans de Marcel Casellas, mentre la seva veu està complementada per les de Marta Rius i Maria Kanaan. Per arrodonir aquest reduït però ric espectre musical, han col·laborat en el projecte l’eivissenca Catalina Marí, que interpreta cançó redoblada a “Jovenet agraciat”, el vocalista del grup Germà Negre, Adrià Dilme, que intervé a “Cançó de tambó”, la també cantant de l’ètnia sami, del nord d’Europa, Mari Boine, que aporta un fragment del seu exitós tema del 1989 “Gula-gula”, inclòs a la composició de caire ecologista “Estaís”, i la trompetista Andrea Motis, que participa a la cançó de bressol basca “Aurtxo txikia”. Al marge d’aquestes peces, bona part del repertori del disc porta com a títol el nom d’una localitat.