Mystirio Sibylla – Júlia Colom, Noemí Garcies & Carme Jaime

06/02/2019 - Ferran Riera
Vota
Comentarios: 0 Imprimir
mystirio sibylla
Júlia Colom, Noemí Garcies & Carme Jaime
Mystirio Sibylla
Ona Edicions Musicals 2017
Valoración: 4/5

En 2015, el inquieto músico y productor mallorquín Miquel Brunet abrió la puerta a la fusión entre tradición e improvisación con el ambicioso proyecto Ferments. Y ahora ha dado un importante paso adelante adentrándose en esta ruta hacia unos territorios ignotos pero del todo apasionantes, realizando un trabajo dedicado a experimentar a partir de los contenidos del Cant de la Sibil·la.

El Cant de la Sibil·la es una de aquellas reminiscencias de orígenes tan antiguos que se pierden en la noche de los tiempos, que regresa cada Nochebuena para recordar-nos en la voz de una mujer las catástrofes que provocará el fin del mundo. Se trata de una tradición que durante los últimos años se ha recuperado por todos los Países Catalanes, aunque siempre ha sido en Mallorca donde ha tenido su epicentro, si es que se esta característica se puede denominar así.

Después que esta profecía musicada haya sido popularizada -dentro de lo que cabe- gracias a las interpretacione de artistas tan diversos como Maria del Mar Bonet, Jordi Savall o Dead Can Dance, que han hecho pasar a la Sibil·la por el cedazo de la canción, de la música antigua y de new age respectivamente, Brunet la ha sometido a un tratamiento muy diferente a la vez que innovador. Y para hacerlo ha solicitado la ayuda de un musicólogo como Francesc Vicens, especialista en músicas de la tradición oral, que nos presenta esta obra como “una propuesta musical nacida de la experimentación y la reflexión sobe nuevas líneas de la música tradicional y que se fundamenta en la libre improvisación a partir de lo que imaginamos del pasado como fuente de inspiración”.

Para dar voz esta especie de oráculo apocalíptico han sido escogidas tres vocalistas de diferentes generaciones y estilos: Júlia Colom, Noemí Garcies y Carme Jaime. A lo largo de sus carreras las tres han interpretado alguna versión del Cant de la Sibil·la, pero ahora las tres han cantado en tiempo presente una nueva Sibil·la contemporánea que suena con toda la carga histórica del pasado y al mismo tiempo proyecta hacia el futuro esta evocación de un misterio telúrico no resuelto.

Además, Mystirio Sibylla es el primer trabajo de un nuevo proyecto de la discográfica Ona Edicions Musicals, OnaNAM (No hay Axiomas en Música), que, según Brunet, tiene la voluntad de “generar en positivo la energía catalizadora que provoque la ignición de procesos creativos que nos permitan avanzar”.

(Esta reseña apareció originalmente en lengua catalana en el número 40 de la revista de música y cultura popular Caramella.)

Al 2015, l’inquiet músic i productor mallorquí Miquel Brunet va obrir la porta a la unió entre tradició i improvisació amb l’ambiciós projecte “Ferments”. I ara ha donat un important pas endavant endinsant-se en aquesta ruta cap a uns territoris ignots però del tot apassionants, realitzant un treball dedicat a experimentar a partir dels continguts del Cant de la Sibil·la.

El Cant de la Sibil·la és una d‘aquelles reminiscències d’orígens tan antics que es perden en la nit del temps, que torna cada Nit de Nadal per recordar-nos en la veu d’una dona les catàstrofes que provocarà la fi del món. Es tracta d’una tradició que durant els últims anys s’ha recuperat arreu dels Països Catalans, tot que sempre ha sigut a Mallorca on ha tingut el seu epicentre, si és que es pot denominar així.

I ara, després que aquesta profecia musicada s’hagi popularitzat -dins el que hi cap- gràcies a les interpretacions d’artistes tan diversos com Maria del mar Bonet, Jordi Savall o Dead Can Dance, que han fet passar la Sibil·la pel sedàs de la cançó, de la música antiga i de la new age music, respectivament, Brunet l’ha sotmès a un tractament ben diferent alhora que innovador. I fer fer-ho ha demanat ajuda a un musicòleg com Francesc Vicens, especialista en músiques de la tradició oral, que ha estudiat durant anys el cant, que ens presenta aquesta obra com “una proposta musical nascuda de l’experimentació i la reflexió sobre noves línies de la música tradicional i que es fonamenta en la lliure improvisació en allò que imaginam del passat com a font d’inspiració”.

Per donar veu a aquesta mena d’oracle apocalíptic han sigut triades tres vocalistes mallorquines de diferents generacions i estilístiques, Júlia Colom, Noemí Garcies i Carme Jaime. Al llarg de la seva carrera, totes tres han interpretat alguna versió del Cant de la Sibi·la, però ara totes tres han interpretat en temps present una nova Sibil·la contemporània que sona amb tota la càrrega històrica del passat i al mateix temps projecta cap al futur aquesta evocació d’un misteri tel·lúric irresolt.

A més, “Mystirio Sibylla és el primer treball d’un nou projecte de la discogràfica Ona Edicions Musicals, OnaNAM (No hi ha Axiomes en Música), que, segons Brunet, té la voluntat de ”generar en positiu l’energia catalitzadora que provoqui la ignició de processos creatius que ens permetin avançar”.

 

Deja tu comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.