Veus al ball
Autoproducido 2015
El grupo femenino de nueva polifonía catalana fundado en el 2001, De Calaix (De Cajón), rompe un silencio de unos cuantos años con nueva formación ampliada a cuarteto y un nuevo disco, el cuarto de su trayectoria, este Veus al ball (Voces al baile) supone una arriesgada invitación a mover el esqueleto al ritmo de un repertorio interpretado casi exclusivamente a capella, sólo con el acompañamiento de algún pandero, alguna percusión de cocina, una zambomba y un “flabiol” (flautín) y un bombo.
Dos de las fundadoras de la formación ampurdanesa, Gemma Pla y Mireia Mena, decidieron en 2012 dar un nuevo impulso al grupo incorporando a Laia Pedrol y Marta Munsó, y con la ayuda del acordeonista Carles Belda en funciones de productor artístico y el necesario soporte de una amplia plataforma de micromecenazgo, han ido cociendo a fuego lento este CD. El disco cuenta con un total de catorce composiciones, que en buena parte son de origen tradicional catalán, algunas tan populares como La clavellinera o La minyona de Reus, aunque también abundan temas de autores conocidos, como Carles Mas (Idil·li contrapassat, con letra del poeta Joan Oliver “Pere Quart”), Pep Lladó (la rumba Va endavant, con la col·laboración del guitarrista Rafalitu Salazar), Marcel Casellas (Bruc y Nosaltres decidim), la poetisa Maria-Mercè Marçal (de quien musican Panderos per a la Pepa) o, ¡gran sorpresa!, los ingleses Mick Jones o Joe Strummer, de The Clash, de quien reconvierten la canción Marxes tu o marxo jo, en clave independentista.
Y después de cantar un poco de todo para hacer bailar la sardana, el pasodoble, la rumba, el “ball pla”, el “contrapàs”, la jota, el vals, la polca, el chotis i el foxtrot, el disco culmina con un largo extracto de la grabación en directo de la 1ª Trobada de Glosadores de Pandero que tuvo lugar en Espolla (comarca del Alt Empordà, Girona) el 10 de enero de 2015. Cabe decir al respecto que las cuatro componentes de De Calaix son unas consumadas maestras en la materia.
Versión en Catalán
El grup femení de nova polifona catalana fundat el 2001 De Calaix trenca un silenci d’uns quants anys amb una nova formació ampliada a quartet i un nou disc, el quart de la seva trajectòria, aquest Veus al ball que suposa una agosarada invitació a fer moure l’esquelet al ritme d’un repertori interpretat gairebé tot a capella, tan sols amb l’acompanyament d’algun pandero, alguna percussió de cuina, una ximbomba, un flabiol i un bombo.
Dues de les fundadores de la formació empordanesa, Gemma Pla i Mireia Mena, van decidir al 2012 donar una nova empenta al grup incorporant Laia Pedrol i Marta Munsó, i amb l’ajuda de l’acordionista Carles Belda en funcions de productor artístic i el necessari suport d’una plataforma de micromecenatge, han anat cuinant a foc lent aquest CD, amb un total de catorze composicions, que en bona part són d’origen tradicional català, algunes tan populars com La clavellinera o La minyona de Reus·, tot i que també abunden temes d’autors coneguts, com Carles Mas (idil·li contrapassat, amb lletra del poeta Joan Oliver “Pere Quart”), Pep Lladó (la rumba Va endavant, amb la col·laboració del guitarrista Rafalitu Salazar), Mercel Casellas (Bruc i Nosaltres decidim), la poeta Maria-Mercè Marçal (de qui musiquen Panderos per a la Pepa) o, gran sorpresa!, els anglesos Mick Jones i Joe Strummer, de The Clash, de qui reconverteixen la cançó Marxes tu o marxo jo, en clau independentista.
I després de cantar una mica de tot per fer ballar la sardana, el pasdoble, la rumba, el ball pla, el contrapás, la jota, el vals, la polca, el xotis i el foxtrot, el disc culmina amb un llarg extacte de l’enregistrament en directe de la I Trobada de Glosadores de Pandero que hi va tenir loc a Espolla (l’Alt Empordà), el 10 de gener del 2015. Al respecte, cal dir que les quatre components de De Calaix són unes consumades mestres en la materia.