Traditional Catalan Polyphonies – Tornaveus

13/06/2019 - Ferran Riera
Vota
Comentarios: 0
Imprimir
960_tornaveus - traditional
Tornaveus
Traditional Catalan Polyphonies
FICTA edicions i produccions 2018
Valoración: 4/5

“Lejos del modelo de las corales, Tornaveus pone sobre la mesa músicas y gestos vocales, timbres y armónicos poco corrientes hoy en día”. Y, sin embargo, sus canciones nos suenan absolutamente familiares, porque forman parte de un viejo substrato de raíz mediterránea que duerme en nuestra consciencia, aunque no seamos conscientes de ello. Y valga la redundancia.

Heura Gaya, Anaís Falcó, Iris Gayete, Ester G. Llop y Jaume Ayats son veteranos en este oficio de cantadores, entre otras cosas porque también son investigadores. Y, al margen de muchos otros proyectos en los que han trabajado, desde 2011 se han reunido bajo el nombre de Tornaveus para dar nueva vida a composiciones antiguas que piden volver a la luz de los repertorios actuales, porque son tesoros que no se pueden perder o, en todo caso, no pueden ser manipulados con versiones edulcoradas y folklorizantes.

Canciones de trabajo en el campo, de cuna, de pandero, infantiles o con dobles sentidos, y también villancicos, cantos de taberna, un Stabat Mater i la versión 15.972 de L’estaca -aunque esta es de la buenas- confirman el cuadro de piezas que el quinteto ha seleccionado para su debut discográfico. Son temas populares de todos los Países Catalanes, en muchos de los cuales se nota la influencia occitana, cosa que no debe sorprender, pues en el país del norte de los Pirineos la tradición de las polifonías está mucho más extendida que al sur.

Puestos a destacar tres composiciones del CD, yo me quedaría con Sant Joan, feu-lo ben gran, una canción de cuna que sonaba desde el Camp de Tarragona hasta la Noguera; unas Cançons de pandero que reúnen tonadas de diversos pueblos del poniente catalán, y unos oportunos Goigs de Nostra Senyora de la Llibertat cantados en 1714 bajo el bombardeo de Barcelona por las tropas de Felipe V que 300 años después vuelven a estar de actualidad.

(Esta reseña fue publicada originalmente en lengua catalana en el número 40 de la revista de música y cultura popular Caramella).

“Lluny del model de les corals. Tornaveus posa sobre la taula músiques i gestos vocals, timbres i harmònics, poc corrents avui en dia”. I tanmateix, les seves cançons ens sonen absolutament familiars, perquè formen part d’un vell substrat d’arrel mediterrània que dorm en la nostra consciència, encara que no en siguem conscients. I valgui la redundància.

Heura Gaya, Anaís Falcó, Iris Gayete, Ester G. Llop i Jaume Ayats són gats vells en aquet ofici de cantadors, entre altres coses perquè també són investigadors. I, a banda de molts altres projectes en què han treballat, des el 2011 s’han aplegat sota el nom de Tornaveus per donar nova vida a composicions antigues que demanen tornar a la llum dels repertoris actuals, perquè són tresors que no es poden perdre, o si  més no que no poden ser manipulats amb versions edulcorades i folkloritzants.

Cançons de treball, de bressol, de pandero, nadales, cançons salpebrades i cantarelles infantils, cants de taverna, un “Stabat Mater” i la versió 15.872 de “L’estaca” -tot i que aquesta és de les bones- conformen l’estol de composicions que el quintet ha seleccionat per al seu debut discogràfic. Són peces populars d’arreu dels Països Catalans, en moltes de les quals es nota la influència occitana, cosa que no ha de sorprendre, doncs en aquest país veí la tradició de les polifonies està molt més estesa que a casa nostra.

Posats a destacar tres temes del CD, jo em quedaria amb “Sant Joan, feu-lo ben gran”, una cançó de bressol que sonava des del camp de Tarragona fins a la Noguera, unes “Cançons de pandero” que reuneixen tonades de diversos pobles de ponent, i uns oportuns “Goigs de Nostra Senyora de la Llibertat” cantats al 1714 sota el bombardeig de Barcelona, que 300 anys després tornen a estar d’actualitat”.

Deja tu comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.