Retrat en groc – Jordi Molina

30/11/2019 - Ferran Riera
Vota
Comentarios: 0 Imprimir
adep_retratengroc_coberta_digital_061118-580x525
Jordi Molina
Retrat en groc
Seed Music 2018
Valoración: 4/5

Parce que Jordi Molina quedó tan contento con el resultado de su anterior disco en solitario, Matèria del temps (Discmedi/Blau, 2016), que prácticamente ha repetido los mismos esquemas en este nuevo CD, Retrat en groc. Es decir, que ha vuelto a contar con la misma formación, incidiendo por lo tanto en la misma sonoridad estilística y registrando un repertorio de características muy parecidas.

Así pues, nos encontramos otra vez con un conjunto de temas propios salpicados con algunas piezas tradicionales, como la Cançó del lladre -con la siempre gratificante voz de Carles Dénia-, El comte Arnau i el Ball de l’Àliga de la Patum de Berga, así como alguna composición ajena de innegable sabor popular, como la Jota llevantina escrita por Miquela Lladó, cantante del grupo mallorquín Música Nostra, que ha recibido un tratamiento tan espectacular que tal vez la convierte en la mejor pieza de la entrega. Pero, en general, la producción tiene un carácter marcadamente jazzístico, probablemente más escorado hacia las tonalidades brasileñas que en la obra anterior, de tal manera que el tenorista continúa marcando diferencias y agrandando las posibilidades del universo tímbrico de un instrumento que ha dejado de ser patrimonio exclusivo de la sardana.

Juan Díaz (teclados), Juan Aguiar (instrumentos de cuerda), Franco Molinari (Contrabajo), Marc Vila (percusión), Ramon Prats (batería) y la hija de Jordi, Júlia (voz), componen el grupo que envuelve al intérprete de tenora, que en este caso ha querido comprometerse políticamente titulando y diseñando la portada del disco con un color, el amarillo, que por aquellas circunstancias de la vida ha pasado a tener un papel del todo reivindicativo como ejemplo de la libertad de expresión; se ha convertido en un símbolo y en consecuencia ha sido perseguido. Y no sólo eso: el autor de Retrat en groc ha dedicado este trabajo a todos los políticos que en el momento de ser escritas estas líneas todavía permanecen encarcelados o están exiliados por pedir y ejercer el derecho a decidir.

(Esta reseña fue publicada originalmente en lengua catalana en el número 41 de la revista de música y cultura popular Caramella).

Sembla que Jordi Molina va quedar tant content amb el resultat del seu anterior disc en solitari, “Matèria del temps” (veieu el número 37 de Caramella), que pràcticament ha repetit els mateixos esquemes en aquest nou CD, “Retrat en groc”. És a dir, que ha tornat a comptar amb la mateixa formació, incidint per tant en la mateixa sonoritat estilística, i ha enregistrat un repertori de característiques molt semblants.

Així doncs, ens trobem un altre cop amb un seguit de temes propis esqueixats amb peces tradicionals, com la “Cançó del lladre” -cantada per Carles Dénia-, “El comte Arnau” i el “Ball de l’Àguila de la Patum”, així com alguna composició aliena d’innegable sabor popular, com la “Jota llevantina” escrita per Miquel Lladó, que ha rebut un tractament tan espectacular que potser la converteix en la millor peça del lliurament. Però en general, la producció té un tarannà marcadament jazzístic, potser encara més escorat cap a les tonalitats brasileres que en l’obra anterior, de tal manera que el tenorista continua marcant diferències i engrandint les possibilitats de l’univers tímbric d’un instrument que ha deixat de ser patrimoni exclusiu de la sardana.

Joan Díaz (teclats), Juan Aguiar (instruments de corda), Franco Molinari (contrabaix), Marc Vila (percussió), Ramon Prats (bateria) i la filla del Jordi, la Júlia (veu), componen el grup que embolcalla aquest sonador de tenora, que en aquest cas ha volgut comprometre’s políticament titulant i dissenyant la portada del disc amb un color que, per aquelles circumstàncies de la vida, ha passat a tenir un paper del tot reivindicatiu com a exemple de la llibertat d’expressió; s’ha convertit en un símbol i en conseqüència ha sigut perseguit. I no només això: l’autor de “Retrat en groc” també ha dedicat aquest treball a tots els polítics que en el moment d’escriure aquests línies encara pateixen presó o romanen a l’exili per demanar i exercir el dret a decidir.

Deja tu comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.