Raval – Es gall de sa pastera

07/05/2021 - Ferran Riera
Vota
Comentarios: 0 Imprimir
raval
Raval
Es gall de sa pastera
Discmedi/Blau 2019
Valoración: 4/5

No es la primera vez -ni será la última- que una pandilla de jóvenes procedentes de las islas Baleares coinciden en Barcelona y, movidos por su afición a la música tradicional y también por un cierto espíritu nostálgico, deciden montar un grupo que recree la música popular de su archipiélago. Este es el caso de Es Gall de sa Pastera, formación integrada por mallorquines, menorquines y, como nota más o menos exótica, una italiana.

El titulo -Raval- y la foto de la portada -una panorámica de la capital catalana- del primer disco de esta banda ya lo dice todo: un homenaje al barrio que la ha visto nacer y al municipio que los ha acogido. Pero aquí se acaban las referencias a la Ciudad Condal, con la excepción de la composición que cierra el CD, una Bullanguera de Barcelona escrita por Isabel Vila, fundadora y ex-componente del proyecto, que abandonó no sin antes dejar escritas una cuantas canciones que han sido incluídas en esta producción.

Con una instrumentación basada en las flautas, el clarinete, la guitarra, el guitarrico, el violín, el bajo eléctrico y las percusiones mediterráneas, Es Gall de sa Pastera reparte su repertorio entre los temas propios -el letrista de cabecera es Miquel Maimó- con un cierto sabor de añoranza y los extraídos del patrimonio tradicional de Mallorca, Menorca e Eivissa, como los popurris Fandangos menorquins y Boleres airoses, Jota balear, Mateixa felanitxera, Jota calera y Jota de Llevant, además de la adaptación de la bonita Clavellet del menorquín Nico Espinosa, ex-miembro de los disueltos S’Albaida.

Por cierto, diversos componentes de los mencionados S’Albaida, así como de los mallorquines Música Nostra participan en la grabación de este disco, que debería tener una merecida continuidad, ya sea en Barcelona o en cualquier otro lugar, porque normalmente las agrupaciones que se crean estas circunstancias acaban separándose cuando sus integrantes vuelven a casa o parten en busca de otros destinos.

(Esta reseña apareció publicada originalmente en lengua catalana en el número 43 de la revista de música y cultura popular Caramella).

No és el primer cop -ni serà l’últim- que una colla de joves procedents de les illes Balears coincideixen a Barcelona i moguts per la seva afició de la música tradicional i també per un cert esperit de nostàlgia decideixen muntar un grup que recreï la música popular del seu país. Aquest és el cas d’Es Gall de Sa Pastera, formació integrada per mallorquins, menorquins i, com a nota més o menys exòtica, un italiana.

El títol -“Raval”- i la foto de la portada -una panoràmica de la capital catalana- del primer disc del grup ja ho diu tot: un homenatge al barri que els ha vist néixer i a la ciutat que els ha acollit. Però aquí s’acaben les referències al Cap i Casal, llevat de la composició que tanca el CD, una “Bullanguera del Raval”, escrit per Isabel Vila, fundadora del grup, tot i que després en va plegar, i que és l’autora d’altres cançons incloses al plàstic.

Amb una instrumentació basada en les flautes, el clarinet, la guitarra, el guitarró, el violí, el baix i les percussions mediterrànies, Es Gall de Sa Pastera reparteix el seu repertori entre els temes propis -el lletrista de capçalera és Miquel Maimó- amb un cert regust enyoradís i els extrets del patrimoni tradicional de Mallorca, Menorca i Eivissa -com els poutpurris “Fandangos menorquins” i “Boleres airoses”,  “Jota balear, “Mateixa felanitxera”, “Jota calera” i “Jota de Llevant”- i a més de l’adaptació de la bonica cançó del menorquí Nico Espinosa, exmembre dels dissolts S’Albaida, “Clavellet”.

Per cert, diversos components dels esmentats S’Albaida, així com dels mallorquins Música Nostra, participen en aquest enregistrament d’un projecte que hauria de tenir continuïtat, ja fos a Barcelona o a qualsevol altre lloc, perquè normalment els grups que es creen en aquestes circumstàncies acaben plegant quan els els components tornen a casa o marxen a altres destinacions.

Deja tu comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.