Mont Cau
Microscopi 2022
Este artículo aparece en primer lugar en castellano, y a continuación en catalán.
Arnau Obiols ha vuelto a hacerlo, y de nuevo ha acertado. Si su anterior disco, Tost (Microscopi, 2019), se acercaba a la tradición oral del Pirineo desde un punto de vista humano, con Mont Cau (Microscopi, 2022, y editado en vinilo, un hecho poco usual en el mundo del folk catalán), acaba de adentrarse en la parte más natural y salvaje de la montaña, tomándola como un refugio donde resguardarse de las bestialidades que cometemos los supuestos seres racionales.
En esta ocasión, el percusionista de la Seu d’Urgell ha trabajado básicamente con materiales propios para construir un elepé personalísimo, inclasificable, en el que los sonidos ancestrales y telúricos de la tierra se confunden con las guitarras, los flabiols, las grabaciones de campo y unos cuantos ingredientes electrónicos que van apareciendo a lo largo de su ejecución, dando pie a unas melodías que nacen de la tradición y están marcadas por unas letras que nos remiten a un tiempo que, más que pasado, parece fantástico. A veces, esta simbiosis tiene un regusto baladístico, incluso romántico, pero los mejores ejemplos de este trabajo tan sencillo y simultáneamente tan experimental se producen cuando intervienen los tambores, como en la versión de las trepidantes Cobles dels pagesos, recogidas en el Cançoner del Càlix de Joan Serra I Vilaró.
Con la colaboración del productor y multiinstrumentista Santi Careta y otras aportaciones, como la del artista pluridisciplinar Perejaume, de quien toma un fragmento de su libro Pagèsiques, Arnau realiza un viaje hacia el interior de la montaña, buscando un refugio que en realidad es una salida hacia una nueva forma de concebir la música de raíz con las ideas y los instrumentos del presente.
(Esta reseña fue publicada originalmente en lengua catalana en el número 48 de la revista de música y cultura popular Caramella).
Arnau Obiols ho ha tornat a fer, i de nou l’ha encertada. Si al seu anterior disc, “Tost” (Microscopi, 2019), s’ha apropava a la tradició oral del Pirineu des d’un punt de vista humà, amb “Mont Cau” (Microscopi,2022, i editat en vinil, un fet molt poc usual en el món del folk català), acaba d’endinsar-se en la part més natural i feréstega de la muntanya, prenent-la com un cau on refugiar-se de les bestieses que fem els humans.
En aquesta ocasió, el percussionista de la Seu d’Urgell ha treballat bàsicament amb materials propis per bastir un elapé personalíssim, inclassificable, on els sons ancestrals i tel·lúrics de la terra es confonen amb guitarres, flabiols, gravacions de camp i uns quants ingredients electrònics que van apareixent al llarg de la seva execució, donant peu a unes melodies que neixen de la tradició i estan marcades per uns lletres que ens remeten a un temps que, més que passat, sembla fantàstic. De vegades, aquesta simbiosi té un regust baladístic, fins i tot romàntic, però els millors exemples d’aquest treball tan senzill i alhora tan experimental és produeixen quan intervenen els tambors, com a la versió de les trepidants “Cobles dels pagesos” recollides al “Cançoner del Càlic” de Joan Serra i Vilaró.
Amb la col·laboració del productor i multiinstrumentista Santi Careta i altres aportacions, com la de l’artista pluridisciplinar Perejaume, de qui pren un fragment del seu llibre “Pagèsiques”, l’Arnau realitza un viatge cap a l’interior d’aquesta muntanya, tot buscant un aixopluc que en realitat és una sortida cap a una nova forma de concebre la música d’arrel amb les idees i els instruments del present.