Enllà – Josep Maria Ribelles & Kepa Junkera

07/10/2018 - Ferran Riera
Vota
Comentarios: 0
Imprimir
960_ribelles junkera - enlla
Josep Maria Ribelles & Kepa Junkera
Enllà
Satélite K 2017
Valoración: 4/5

Curioso, insólito e insospechado matrimonio el del harpa y el acordeón diatónico. Pero nada es imposible para Josep Maria Ribelles y Kepa Junkera, que han unido esfuerzos e inspiración en este disco, Enllà (Más allá). El de Cerdanyola se confirma como un maestro en el uso de las harpas celta y neogótica catalana -esta última construida a partir de los retablos góticos de Pere Serra- y el de Bilbao revalida su fama universal como experimentado intérprete de trikitrixa, además de tocar las percusiones y dirigir la producción del CD.

Felizmente, los dos salen como ganadores del encuentro, en el que se entremezclan las composiciones inspiradas en la tradición catalana y los temas escritos por el propio Ribelles con aportaciones de Junkera, a los que cabe añadir una pieza procedente del ambiente jazzístico, Joana, de Josep María Mas Kitflus, que apareciera en el disco Agüita que corre (1995), del bajista Carles Benavent. Y para rematar la jugada, la cantante Marina Rossell interviene recitando unos versos de Jacint Verdagauer en Vals de tardor (Vals de otoño).

A medio camino entre un folk sin edad y una música contemporánea con toques de new age, en contra de lo que indica su nombre, Enllà no queda tan lejos; se mueve más cerca y es más familiar de lo que parece, por muy inverosímil de lo que a priori aparente ser esta alianza musical.

(Esta reseña apareció publicada originalment en lengua catalana en el numero 39 de la revista de música y cultura popular Caramella.)

Curiós, insòlit i insospitat matrimoni el de l’arpa i l’acordió. Però res és impossible per Josep Maria Ribelles i Kepa Junkera, que han unit esforços i inspiraciò en aquest disc, “Enllà”. El de Cerdanyola es confirma com un mestre en l’ús de les harpes celta i neogótica catalana -aquesta última construida de nou a partir dels retaules gòtics de Pere Serra-, i el de Bilbao revalida la seva fama universal com a sonador de trikitixa, a més de tocar les percussions i dirigir la producció del CD.

Feliçment, tots dos surten guanyadors de l’encontre, en què es barregen les composicions inspirades en la tradició catalana i els temes escrits pel propi Ribelles amb aportacions de Junkera, als que cal afegir una peça procedent del món jazzístic, “Joana”, de Josep Maria Mas “Kitflus”, que va aparèixer al disc “Agüita que corre” (1995), de Carles Benavent. I per acabar-ho d’adobar, la cantant Marina Rossell hi intervé recitant uns versos de Jacint Verdaguer a “Vals de tardor”.

A mig camí entre un folk sense edat i una música contemporània amb tocs de “new age”, “Enllà” no queda tan lluny; es mou més a prop i és més familiar del que sembla per molt inversemblant -valgui la redundància- del que a priori aparenti ser aquesta aliança instrumental.

Deja tu comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>